Årets inspirasjon 2024 – finalist:

Jernia AS

Her kan du lese hva finalisten selv har skrevet:

Jernia har i dag over 130 butikker spredt rundt i hele landet i tillegg til jernia.no som skal hjelpe kundene med det de trenger for å ta vare på kjøkken, hus og hage. Jernia jobber aktivt med hele verdikjeden med bærekraftige tiltak i alle ledd. Vi er opptatt av at alle våre 1500 medarbeidere i butikk, servicekontoret, transporten og lageret er bevisste på Jernia sin påvirkning.

Her er noen av de mest inspirerende og beste tiltakene vi har gjort for miljøet:

  • Vi har fokus på Miljøfyrtårn
    • Vi har hatt stort fokus på å miljøsertifisere alle butikker i kjeden, og vi har sertifisert alle våre 80 Jernia Detalj butikker. Vi har også en god implementeringsplan for våre franchiser, der 12 av 50 nå er sertifiserte.
  • Vi stiller strenge krav til våre leverandører
    • En enkel og åpenbar måte å bruke mindre ressurser og energi på, er å bruke det vi eier enda lenger. Det aller meste av vårt klimaavtrykk ligger utenfor vår egen del av verdikjeden. Det er vårt ansvar å se både bakover og fremover i verdikjeden. Vi er bevisste på hvilke materialer som brukes i produktene vi selger, hvordan produktene påvirker miljøet mens kundene bruker dem, og at de i størst mulig grad kan resirkuleres. Vi vet også at det ligger mange uforløste ressurser i kundenes avfall.
    • Vi har kontinuerlig siden 2020 tatt grep for å forbedre oss, spesielt gjennom spissere og tydeligere krav i innkjøpsprosessen, innkjøpsavtalene, sjekklister og leverandørdialogen. Vi har kontinuerlig skjerpet kravene til våre leverandører og hele deres verdikjede, med rutiner og krav som er utarbeidet basert på krav fra Etisk Handel Norge, Sedex, BSCI (amfori), Ethical Trading Initiative UK (ETI) og Åpenhetsloven. Vi stiller også krav til våre leverandører om å være medlem av relevante initiativer, som for eksempel Miljøfyrtårn, ISO eller Amfori.
    • I klimaregnskapet for 2023 har vi for eksempel redusert klimagassutslippene med 5 % på grunn av bedre produktvalg/produktmiks i kategorien kok&stek.

  • Vi hjelper kundene å ta vare på tingene deres
    • “Varer som varer” er et mantra hos oss i Jernia. Vi ønsker at kundenes oldebarn skal kunne snekre en trehytte med den samme hammeren de plukket opp hos oss. Vi vil at kjøkkenmaskinen de kjøper hos oss skal kunne gå i arv, og at malerpenselen holder i flere sesonger. Dette fordrer selvfølgelig at kundene tar vare på tingene sine. Dette hjelper vi våre kunder med gjennom å være en faghandel og gi god service i butikk og på nett, samt gjennom vår kommunikasjon og markedsføring.

  • Vi satser på sirkulæritet
    • I tillegg til å satse på kvalitet i varene vi velger, satser vi samtidig på sirkulæritet. Det kundene kjøper skal i størst mulig grad kunne resirkuleres. Samtidig skal det være enkelt å returnere. Jernia har de siste årene videreutviklet sitt konsept med innbytteordninger på stekepanner, kjeler og kniver til keramikk, porselen og glass, og nå i 2023 ble innbytteløsning på brannslukkere lansert. Målet med innbytteordningene er todelt; den gjør det enklere for kundene å resirkulere råvarer som ellers ville havnet i restavfallet, og vi får utnyttet dyrebare ressurser. Jernia mottar for eksempel tonnevis av metall som resirkuleres til nye produkter og gjør behov for nyutvinning mindre. Når det gjelder den nyeste innbytteløsningen, så fungerer den slik; kundene kan levere den gamle og utdaterte brannslukkeren sin til sin lokale Jernia-butikk. Brannslukkere blir dermed utført service på, og returnert tilbake til markedet – like god som ny.

  • Vi reparerer produkter
    • Hos Jernia Verksted reparerer vi et utvalg produkter, blant annet høytrykksspyler og motorsag, slik at de varer lenger, og kundene slipper å kjøpe nytt. Jernia åpnet i 2022 et eget serviceverksted på Vinterbro, der våre egne biler henter og bringer produkter til reparasjon fra Oslo, Akershus, Buskerud, Telemark, Vestfold og Østfold. I tillegg har vi verksteder i flere butikker rundt om i landet.

  • Vi sikrer intern opplæring og kommunikasjon
    • I Jernia har vi systematisert vårt interne opplærings- og kommunikasjonssystem. Vi sikrer digital og fysisk opplæring av alle våre medarbeidere på temaer innen bærekraft, som blant annet innbytteløsninger, bærekraftstrategi og utleie. Også i våre kommersielle produktkurs, fokuserer vi på garanti, levetid, reservedeler og reparasjon. Vi opplever at det er stor bevissthet på bærekraftige temaer hos våre medarbeidere, da vi mottar mange forbedringsforslag.

Jernia fortjener å vinne fordi:

  • Jernia er et tradisjonsrikt norsk selskap som har levert kvalitet og service til norske hjem siden 1951. I praksis startet vi vår bærekraftsreise tidligere enn vi selv har vært bevisst på. Som faghandel er vi lidenskapelig opptatt av å tilby våre kunder de beste produktene til kundens småprosjekter i hjemmet. Vi tror på viktigheten av å ivareta tradisjon, samtidig som vi tilpasser oss moderne behov og bærekraftige løsninger. Som en lokal norsk aktør, skal vi være en pålitelig støttespiller for våre kunder i deres hverdag, og bidra til å løse små utfordringer på en effektiv og bærekraftig måte.

  • Jernia har forpliktet seg til å redusere sitt miljøavtrykk ved å følge en mer sirkulær forretningsmodell. Dette inkluderer å tilby produkter av høy kvalitet som er langvarige og kan repareres hvis de blir skadet. Jernia er klar over at produksjonsmaterialer – samt pakking og transport av produkter – kan være skadelige for miljøet. Selskapet har derfor iverksatt flere krav og interne tiltak i forhandlinger med leverandører for å sikre et lavere karbonavtrykk i alle ledd av verdikjeden.

  • Vårt mål er at vi kommer oss bort fra «bruk-og-kast» samfunnet og over til «ta-vare-på» samfunnet. Ettersom varehandelen er en del av problemet, er vi derfor en viktig del av løsningen.

STEM PÅ DIN FAVORITT

Synes du Jernia AS fortjener å vinne prisen Årets inspirasjon 2024? 

Her kan du lese mer om virksomheten.