Årets Miljøfyrtårn 2024 – Konsern og store virksomheter

Norsk Kylling AS

| ,

– Norsk Kylling har virkelig demonstrert kontinuerlig forbedring og snudd en utfordrende drift til noe langt mer bærekraftig. De er blitt et fyrtårn innen sin bransje, sier administrerende direktør i Stiftelsen Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg.

Norsk Kylling ble miljøfyrtårnsertifisert i 2017 og har i de siste årene gjennomgått en imponerende snuoperasjon, fra tidligere utfordringer til å bli en internasjonalt anerkjent produsent. Virksomheten kombinerer ambisiøse miljømål med konkrete tiltak som har gjort en reell forskjell for både klima og samfunn. Denne helhetlige tilnærmingen gjør Norsk Kylling til en verdig vinner av Årets Miljøfyrtårn for konsern og store virksomheter i 2024.

Norsk Kylling tenker bærekraft både i kjerneproduktet, i driften og overfor de ansatte og har forbedret seg på alle tre områder, og er i tillegg en foregangsbedrift når det gjelder dyrevelferd, forteller Ytreberg.

En inspirerende snuoperasjon

I sin begrunnelse legger juryen vekt på at Norsk Kylling i de siste årene har tenkt bærekraft i alle ledd og har oppnådd mye i løpet av kort tid. De viser til noen av grepene Norsk Kylling har tatt:

  • Har et unikt fornybart energikonsept: Med en frittstående energisentral som deler egenprodusert energi med omkringliggende industri, har selskapet vist hvordan innovasjon kan bidra til reduksjon i lokale utslipp. Resultatene taler for seg: en imponerende reduksjon på 86 % i utslipp fra egne anlegg sammenlignet med 2020.
  • Norsk Kylling fører årlig klimaregnskap i tråd med GHG-protokollen, der hele verdikjeden er inkludert i miljøarbeidet. For å være i forkant av nye rapporteringskrav gjennomførte virksomheten i fjor sin første doble vesentlighetsanalyse. Med solid innsikt i egne utslipp og påvirkninger har Norsk Kylling til enhver tid tosifret antall miljøprosjekter, blant annet innen emballasje, avfall, transport og naturmangfold.

  • I 2021 flyttet Norsk Kylling inn i et moderne slakteri og foredlingsanlegg, noe som har gitt betydelige forbedringer både for selskapets klimaregnskap og arbeidsmiljøet for de ansatte. En høy grad av automasjon har redusert fysisk belastning, som tunge løft og repetitive oppgaver. I løpet av det siste året har selskapet også gjort investeringer i teknologi og utstyr for å maksimere ressursutnyttelsen av kyllingen. Egne forbedringsgrupper har jobbet målrettet for å redusere både svinn og avfall, noe som har resultert i en tydelig nedgang på begge områder og en økning i sorteringsgraden.

  • Norsk Kylling har et moderne visningssenter i sitt slakteri og foredlingsanlegg, med kapasitet til å ta imot opptil 250 besøkende. Her får studenter, politikere, forskere, samarbeidspartnere og andre anledning til å lære om bærekraft matproduksjon og virksomhetens arbeid som gjøres i landbruket og matindustrien. Interessen er stor – i 2023 besøkte nærmere 2500 personer slakteriet, rugeriet og bøndene, noe som understreker verdien av dette initiativet som en arena for kunnskapsdeling og inspirasjon.

Administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth i produksjon. Foto: Elin Iversen

Leverer bærekraftige resultater

– Norsk Kylling utmerker seg ved å kombinere teknologisk innovasjon, dyrevelferd og bærekraft på en måte som skaper verdier for både miljø og samfunn. Deres evne til å tenke helhetlig og fremoverlent gir dem en unik posisjon i norsk næringsmiddelindustri. Juryen er imponert over selskapets målrettede arbeid, gjennomføringskraft og gode resultater. Dette inspirerer langt utover egen bransje.  

I Norsk Kylling jobber miljøfyrtårnansvarlig og HMS-team kontinuerlig med å styrke miljøarbeidet i organisasjonen. I tillegg har selskapet en dedikert bærekraftsavdeling som iverksetter tiltak for å redusere miljøbelastningen i hele verdikjeden. Med et tydelig fokus på forbedring vil selskapet fortsette arbeidet mot sitt ambisiøse mål om å redusere klimafotavtrykket med 50 prosent innen 2030.

– Norsk Kylling er et godt eksempel på hvordan ansvarlighet og bærekraft kan ligge til grunn for alle beslutninger og initiativer i en virksomhet, sier juryen i sin begrunnelse.

Administrerende direktør i Norsk Kylling, Hilde Talseth, er stolt over utmerkelsen og at Norsk Kylling sitt arbeid blir lagt merke til. – Jeg er utrolig stolt av alt vi har fått til, og av innsatsen til alle de dyktige medarbeiderne i Norsk Kylling, som hver dag bidrar til at vi utvikler oss. Denne anerkjennelsen går til alle som har vært en del av oss de siste årene, og den motiverer oss til å få til enda mer 

Talseth fremhever også Reitan som eier, som uten tvil har vært avgjørende for alle endringene i selskapet.
Endring krever vilje, ressurser og innsats. Vi har en eier som tar ansvar og lar oss investere i bærekraftig matproduksjon 

Hun forteller at ansvar, samarbeid og åpenhet har drevet selskapet fremover, og bidratt til bedre løsninger enn de først så for seg.

Snuoperasjonen vår startet med en anerkjennelse av at det vi ikke kunne vise frem, måtte vi slutte med. Nå har vi dyrevelferd og kvalitet i verdensklasse, og vi er ledende på innovasjoner som reduserer klimautslippene våre. 

Privacy Preference Center