Bærekraft fremfor kjøp:
Gjør Black Friday til en grønn fredag
Black Friday er like rundt hjørnet, og vi ser allerede reklamer og kampanjer som lokker med fantastiske tilbud og ufattelige kupp som er gode til å la gå. Da er det viktig å stille spørsmålet: Trenger vi egentlig å kjøpe mer? Forbruket vårt har enorme konsekvenser for miljøet, og det å la seg rive med av Black Friday-tilbud fører til sløsing og overforbruk. Det er på tide å skifte fokus.
Masseforbruket som Black Friday oppmuntrer til, fører til en enorm økning i produksjon og distribusjon av varer. For mange varer står kort levetid og høye miljøkostnader bak. Masseproduksjon, spesielt innen elektronikk og mote, krever mye energi og frakten bidrar til høye CO₂-utslipp. I tillegg fører denne store mengden varer med seg mye avfall, enten det er emballasje eller produkter som raskt blir kastet.
For å snu denne negative trenden trenger vi flere miljøvennlige tiltak. Vi gir deg tips til hvordan din virksomhet kan være et motsvar til kjøpepresset:
Flere og flere virksomheter velger Green Friday fremfor Black Friday for å oppmuntre til ansvarlig handel og bevisst forbruk. I stedet for rabatter, kan virksomheten holde arrangementer som oppfordrer til gjenbruk, resirkulering, miljøbevisste valg og bevissthet rundt bærekraft.
Trenger du inspirasjon? Som en motreaksjon til kjøpepresset, har DNT Ung startet byttedagen Grønn fredag.
Billigere varer frister ofte på Black Friday, men lav pris kan også bety lav kvalitet. Å produsere og promotere produkter som er designet for å vare, kan hjelpe kundene å redusere hyppigheten av nyinnkjøp. Kvalitetsklær, solide møbler og hardføre verktøy som holder i mange år sparer kundene for penger og miljøavtrykk over tid.
Dere kan også tilby reparasjonstjenester, reservedeler eller oppgraderinger som gjør at produktene varer lengre og bidrar til mindre avfall. Hva med å tilby rabatter eller fordeler til kunder som leverer inn gamle produkter for resirkulering eller gjenbruk? Dette er med på å skape en sirkulær økonomi.
Trenger du tips til hvordan du kan få IT-utstyret ditt til å vare lenger, kan du hente inspirasjon her.
Hva med å arrangere bytte- eller reparasjonsdager der kunder kan komme inn for å bytte eller reparere varer de allerede eier, i stedet for å kjøpe nytt? Ikke bare er dette bra for miljøet, men det kan også være med på å styrke virksomhetens omdømmebygging.
For noen virksomheter kan utleie eller leasing av produkter være et godt alternativ. Dette kan være spesielt relevant for elektronikk, klær, møbler eller sportsutstyr og da gjerne gjenstander som ofte brukes sjeldent eller kortvarig. Vi leaser ofte biler, men hva med å leie ut en snøfreser eller slalåmski?
Et annet tiltak er å minimere emballasje eller tilby klimakompensert frakt. Virksomheten kan også oppmuntre til å kjøpe lokalt. Da reduseres karbonavtrykket fra transport samtidig som dere støtter lokale leverandører. Lokalt håndverk er i tillegg ofte av bedre kvalitet og er derfor mer holdbart.
Som et alternativ til Black Friday-tilbudene, kan virksomheten heller oppmuntre til bærekraftig forbruk. Dette kan dere gjøre ved å donere en del av inntektene til veldedige formål, miljøorganisasjoner eller prosjekter som bidrar til en positiv samfunnseffekt.
Hva med å plante et tre for hver solgte vare? Det kan du lese mer om her.
Bruk tiden rundt Black Friday til å fremme miljøbevisste valg og informere om produktets bærekraftige egenskaper. Dette kan inkludere kampanjer som forklarer verdikjeden, reduserer plastforbruk eller fokusere på fair trade-produkter.
Vær også åpen om virksomhetens bærekraftstiltak. Bruk miljøfyrtårnsertifiseringen deres og gjør informasjonen lett tilgjengelig for kundene. Vis hva dere gjør for miljøet og hvilke mål dere har satt for fremtiden. Dette bygger tillit og gir kundene muligheten til å velge miljøvennlige produkter og tjenester.
Hvis flere virksomheter velger å stå over Black Friday, kan det sende et signal til kunder og andre virksomheter om at forbrukere ønsker bærekraft fremfor overforbruk. Enkelte virksomheter har allerede begynt å utfordre trenden, som for eksempel å stenge dørene eller ved å donere salgsinntekter til miljøformål. Flere merkevarer tilbyr også reparasjon og gjenbrukstjenester, som en bærekraftig løsning for kundene. Ved å vise støtte til slike tiltak, kan vi bidra til en positiv endring i retning av mindre sløsing og større ansvarlighet.
Den voksende bevegelsen Green Friday oppfordrer både virksomheter og forbrukere til å ta bærekraftige valg i stedet for å hengi seg til ukritisk forbruk. Jo flere som gjør en innsats for å endre sine egne vaner, jo større er sjansen for at vi kan redusere det miljøskadelige forbruket som Black Friday har bidratt til å normalisere. Å prioritere kvalitet, gjenbruk, og bevisste valg kan være en måte å sikre at vi tar bedre vare på planeten.
Bruk denne dagen som en mulighet til å tenke nytt rundt forbruk, og la bærekraft bli din Grønn fredagsgave til miljøet!
T: 38 00 80 60
E: post@miljofyrtarn.no
Man - fre: 09.00-15.00
Utvikling og design av Egde Consulting
Stiftelsen Miljøfyrtårn sitt nettsted bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen og samle inn informasjon om bruksmønstre. Denne informasjonen bruker vi til analyseformål for å forbedre vårt nettsted.
For å slå av bruken av GoogleAnalytics kan du besøke denne lenken
Les mer om vår personvernerklæring.