Vil ivareta den flotte naturen og minimere fotavtrykket etter turiststrømmene
Aktivitets- og turoperatøren Explore Lysefjorden AS har lenge ønsket drive miljøvennlig, i samarbeid med andre aktører i og rundt Lysefjorden. Med en sterk forankring i lokalmiljøet og et ønske om å ivareta den flotte naturen rundt, ble Gøysa Gard kjøpt opp av selskapet i desember 2019, og Miljøfyrtårn-sertifisert i april 2020. Åtte andre reiselivsbedrifter i tilknytning til Lysefjorden er også i gang med sertifisering.
– Konseptet Miljøfyrtårn passet slik vi ønsker å drive. Vi i Explore Lysefjorden er veldig stolte av å endelig kunne markedsføre Gøysa Gard som et Miljøfyrtårn, sier en stolt Katrin Persche i Explore Lysefjorden AS.
Et godt og oversiktlig system
Det at Lysefjorden Utvikling mottok merket som et bærekraftig reisemål i 2018, bidro til at Explore Lysefjorden ønsket å være enda mer bevisste på hvilke valg de tar med tanke på å minimere fotavtrykket etter de store turiststrømmene. Derfor var prosessen med å sertifisere Gøysa Gard svært nyttig.
– Planleggingen i forbindelse med sertifisering hjalp oss med å sette alle tankene våre i et godt og oversiktlig system. Vi måtte tenke gjennom alt fra kriterier for drift til hvordan avfallet vårt skal håndteres, og hvordan de kommende gjestene våre skal informeres om vår drift. Vi fikk virkelig sett på alle tenkelige sider ved en miljøvennlig drift, forklarer Persche.
For å komme i mål med sertifisering fikk de hjelp av en godkjent miljøfyrtårnkonsulent.
– Unn Endresen guidet oss gjennom jobben på en ryddig og sikker måte. Ved å ha gode samlinger med andre aktørene som også gjennomgikk sertifisering, har vi også fått noen gode diskusjoner samtidig som vi har fått god kontakt med våre samarbeidspartnere i reiselivet, sier Persche.
Alle får det til!
Det å bli en Miljøfyrtårn-bedrift har ikke betydd store endringer for Gøysa Gard, som allerede hadde bestemt seg for å ville drive miljøvennlig. Men alle får det til, og alle kan bidra med miljøvennlige grep, ifølge Persche:
– Andre bedrifter må kanskje snu på litt av driften, men vår oppfatning er at med litt kreativitet og god hjelp fra konsulent, er dette noe alle kan være med på. Uansett hvor stor eller liten bedriften er. Man blir loset gjennom alle kriterier, punkt for punkt, og dukker det opp utfordringer på veien, er konsulent en mail eller telefon unna.
Miljø i alle ledd
Som gjest hos Gøysa Gard kommer kan til et sted som legger til rette for trivsel i miljøvennlige og gjennomtenkte omgivelser.
– Her er det en stor grønnsakshage med bær og grønnsaker som blir drevet økologisk, og som gjester kan forsyne seg med. Vi har en stor frukthage som innbyr til å nyte late dager, eller slappe av etter en av de mange fjellturene i området. Inne har vi måttet tenke gjennom kriterier for helse, miljø og sikkerhet. Det er ingenting som er tilfeldig. Mye er kjøpt fra gjenbruk, og man finner ikke engangsartikler. Vi handler også varer og tjenester kortreist så langt det går. Alt som er gjort, og blir gjort, er med tanke på og hensyn til miljøet, forteller Persche.
Gjør det enklere for tilreisende
Explore Lysefjorden oppfordrer alle andre i reiselivsnæringen til å bidra i den felles dugnaden for å kontinuerlig forbedre rutiner og for å holde miljøfotavtrykket minimalt.
– Dette arbeidet er også en flott arena for å knytte nye bekjentskaper og for å utvikle et godt samarbeid som alle nyter godt av. Flere og flere av de tilreisende, både fra inn- og utland, er opptatt av miljøet og det å ivareta natur. Det å kunne markedsføre seg som Miljøfyrtårn og et bærekraftig reisemål, tror vi vil være positivt. Vi vil forhåpentligvis også gjøre det litt enklere for de tilreisende å velge deretter, avslutter Persche.