Miljøfyrtårn lanserer nye smarte forbedringer og funksjoner i styringsverktøyet for klima og miljø
Torsdag 28. november 2019 lanserer Miljøfyrtårn en oppgradert versjon av det digitale styringsverktøyet i Miljøfyrtårnportalen, med flere spennende forbedringer og nye funksjoner som sertifiserte virksomheter får nytte av.
Skal trigge virksomheter til å bli bedre
– En viktig forbedring i den nye versjonen er at virksomheter får bedre oversikt og tilgang til sine prestasjoner, og blir trigget til å finne ut om miljøarbeidet går riktig vei og til å gjøre nødvendige grep, sier Anette Severinsen, faglig seniorrådgiver i Miljøfyrtårn.
Hun har sammen med innholdsspesialist Helene Vinknes, vært sentral i utviklingen av de nye løsningene. Dette tverrfaglige teamet i Miljøfyrtårn har hatt oppdraget med å gjøre verktøyene mer fleksible og brukervennlige.
– Vi har gjort en betydelig investering i statistikk og økt brukervennlighet fordi et godt styringsverktøy gjør virksomheter i stand til å lykkes langt bedre med å få til grønn omstilling, sier daglig leder i Miljøfyrtårn, Ann-Kristin Ytreberg, og legger til:
– Med denne nyheten kan vi tilby enda mer relevante verktøy, som gjør at virksomheter kan nyttegjøre seg av sine klima og miljødata på en enda smartere og mer lønnsom måte.
Dykke dypere og dele enklere
På bakgrunn av tilbakemeldinger og gjennomførte brukerundersøkelser blant sertifiserte virksomheter, har Miljøfyrtårn sett et stort behov for mer fleksibilitet når det gjelder å kunne dykke dypere ned i statistikken, i tillegg til å ta ut og dele relevante miljødata.
– Som Norges mest brukte miljøledelsessystem er det viktig å imøtekomme markedets behov. Vi skal sørge for at Miljøfyrtårn er et relevant verktøy som hjelper virksomheter med å redusere sin miljøbelastning og øke konkurransekraften, sier Ann-Kristin Ytreberg
Mer motiverende å jobbe med klima og miljø
Severinsen trekker også frem at det nå vil bli mer inspirerende og motiverende å jobbe med miljø og klima, fordi virksomheter får bedre muligheter til å vise frem sine prestasjoner. Hun får støtte av noen av virksomhetene som har vært involvert i prosessen.
– Nå blir det lettere og mer motiverende å vise frem det gode miljøarbeidet vårt, sier Stina Maria Lindholm, Miljøkonsulent, Bydel Gamle Oslo.
– Det blir mye enklere å ta i bruk verktøyene enn tidligere! Samtidig blir det mer inspirerende og mer oversiktlig å følge med på våre prestasjoner, sier Morten Hanssen, daglig leder i Xpressprint.
Dette er nytt i Miljøfyrtårnportalen:
- Ny inspirerende startside med god oversikt over prestasjoner og verktøy.
- Ny smart funksjon for å kunne ta ut relevante miljødata og lage egne grafer.
- Mulighet til å lage og dele skreddersydde rapporter (utskrift/PDF).
- Bedre statistikk for å sammenligne egne prestasjoner mot bransjen.
- Visning av prosentvis utvikling i prestasjoner.
- Bedre og mer detaljert statistikk for konsern/organisasjoner.
Dette kan man bruke styringsverktøyet til:
- Få oversikt over virksomhetens miljøprestasjoner og måle effekten.
- Finne ut hva som fungerer og utforske forbedringsmuligheter.
- Planlegge hvor det er smart å iverksette effektive miljøtiltak.
- Hente inspirasjon til kontinuerlig forbedring og grønn vekst.
- Vise frem og dele prestasjoner med andre.
Vil du vite mer?
Logg inn i Miljøfyrtårnportalen for å ta i bruk det som er nytt.