Elbiler som demonstrasjonsbiler
Tiltak:
- Øk andelen elbiler/hybridbiler som brukes som demonstrasjonsbiler.
Tiltak:
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Transport står for 30% av klimagassutslippene i Norge, og over halvparten av transportutslippene stammer fra veitransport. For å redusere utslippene fra transport må man både gjøre tiltak som reduserer trafikkmengden, og i større grad benytte seg av nullutslippskjøretøy og transportformer med lave utslipp. Tilrettelegging for kollektivtransport og samkjøring til og fra arbeidsplassen kan redusere mengden personbiltransport, og utnytte kapasiteten i kjøretøyene bedre. Redusert personbiltrafikk er et godt miljøtiltak fordi det bidrar til å redusere utslippene av klimagasser og mikroplast, i tillegg til at det bedrer den lokale luftkvaliteten og reduserer støynivået.
Les mer:
Tiltak
Fakta/informasjon
Rabattert kollektivtransport er et ansattgode mange setter stor pris på, og det kan bidra til at flere ansatte velger kollektivtransport på jobbreiser og på reiser til og fra arbeidsplassen. Dette er spesielt nyttig på arbeidsplasser i byer og tettsteder med et godt utbygget kollektivtilbud, og for ansatte som har mange korte reiser som en del av arbeidshverdagen.
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Transport står for 30 prosent av norske klimagassutslipp, hvorav veitransport utgjør den største utslippskilden. For en kommune vil transport være et vesentlig miljøaspekt, og kommunene bør gå foran som gode eksempler ved å bruke elkjøretøy så langt det lar seg gjøre. Når man lar kommunens ansatte bruke elbil i tjeneste kan dette også inspirere dem til å velge elbil neste gang de skal skaffe ny privatbil.
Les mer:
Tiltak:
Fakta/informasjon:
I mange byer er sykkeltyveri et stort problem, noe som kan være grunnen til at mange lar være å sykle dersom de må sette fra seg sykkelen i byen. Trygg sykkelparkering med videoovervåking i parkeringshus kan bidra til at flere velger å sykle, også med dyre sykler.
Les mer:
Tiltak
Slå sammen reiser med ulike formål for å redusere antall reiser.
Fakta/informasjon
Når det er nødvendig med lengre tjenestereiser bør virksomheten jobbe for å redusere antall reiser, spesielt antall flyreiser. Dette kan gjøres ved å planlegge møter og hendelser slik at flere møter og andre gjøremål kan gjennomføres på samme reise. Fra et miljøperspektiv er det bedre med færre reiser som varer lenger enn hyppige, kortvarige reiser.
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Bruk av elbil i tjeneste vil redusere bedriftens klimagassutslipp, og kan gjøre at bedriften sparer mye drivstoffavgifter og bomavgifter. Dersom håndverkerne/arbeiderne ofte kjører bilen hjem etter arbeidsdagen og/eller starter arbeidsdagen hjemmefra vil det lønne seg å kunne lade elbilene over natten. Dermed vil ladestasjon hjemme hos ansatte som benytter seg av elbilene være en lønnsom investering.
Les mer:
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Gratis utlån av elsykler er et tiltak som kan bidra til at kommunens innbyggere i større grad velger sykkel eller elsykkel som daglig transportmiddel. Dersom kommunen har som mål å øke sykkelandelen, kan dette være et virkemiddel. For mange er kjøp av elsykkel en kostbar investering, og folk kan være usikre på om bruk av elsykkel passer i deres hverdagsliv. Derfor vil en utlånsordning der man kan låne elsykkelen over en lengre periode, for eksempel én til tre uker i strekk, bidra til at man får testet ut om man bør investere i egen elsykkel.
Les mer:
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Transport står for 30 prosent av norske klimagassutslipp, hvorav veitransport utgjør den største utslippskilden. Utslippene fra tunge kjøretøy og varebiler er nesten like store som utslippene fra persontransport, så å redusere disse utslippene er et godt miljøtiltak. God planlegging av varetransport kan sørge for felles leveranser som øker lastutnyttelsen på kjøretøy, og fører til at færre kilometer blir kjørt med tungtransport.
Les mer:
Tiltak
Fakta/informasjon
Transport står for 33% av klimagassutslippene i Norge, og over halvparten av transportutslippene stammer fra veitransport. For å redusere utslippene fra transport må man både gjøre tiltak som reduserer trafikkmengden, og i større grad benytte seg av nullutslippskjøretøy og transportformer med lave utslipp. Tilrettelegging for at ansatte kan sykle til arbeidsplassen og på tjenestereiser kan redusere personbiltrafikken, noe som er viktig for å redusere utslippene av klimagasser og mikroplast, i tillegg til at det bedrer lokal luftkvalitet og reduserer støy. Sykling har også positive helseeffekter for de ansatte, og tiltak som tilrettelegger for sykling kan bedre arbeidsmiljøet og styrke trivselen.
Les mer
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Dette tiltaket kan bidra til at de ansatte kan klare seg uten egen privatbil. Mange tar for eksempel kollektivtransport til jobb, men trenger bil hvis de skal reise bort i helgen. Derfor vil det være et godt miljøtiltak å leie ut virksomhetens biler til de ansatte når de ikke brukes i tjenesten.
Tiltak:
Fakta/informasjon:
En forutsetning for at reiser med fossile biler kan erstattes med reiser med elbiler er at det finnes nok tilgjengelige ladepunkter for elbil. Dersom virksomheten har egne elbiler eller oppfordrer ansatte til å bruke elbil i tjeneste kan det lønne seg å etablere egne ladepunkter. Bensinstasjoner, butikker, veikroer og andre naturlige stoppesteder langs bilveier bør også tilby ladestasjoner til kundene sine. Kommuner bør opprette offentlige ladepunkter i tettsteder og trafikknutepunkter for å imøtekomme den økte bruken av elbil. Det finnes mange typer ladepunkter, og det anbefales å lese om de ulike typene i Transportøkonomisk institutt sin tiltakskatalog. Enova kan gi støtte til opprettelse av hurtigladestasjoner.
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Selv om varebiler og lastebiler stort sett er de best egnede kjøretøyene for varelevering, kan mindre, elektriske framkomstmidler egne seg bedre i noen bymiljøer. Slike alternative transportmetoder er særlig egnet for mindre leveranser over korte distanser, fordi mindre kjøretøy bedrer fremkommeligheten og tilgjengeligheten, og tar opp mindre gateareal.
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Færre store varebiler på veiene i tungt trafikkerte perioder kan øke effektiviteten og redusere miljøbelastningen som følger av kø. For persontrafikk kan man redusere køene ved å jobbe for færre personbiler på veiene, men varetransport som må skje med bil bør heller flyttes til mindre travle tidspunkter. Særlig vareleveringer til ubemannede og nattåpne varemottak kan skje på kvelds- og nattestid.
Les mer:
Varelevering kveld og natt fra Transportøkonomisk institutt
Tiltak:
Fakta/informasjon:
For håndverkere er det nødvendig å bruke bil på grunn av utstyrtransport, og håndverks- og servicebransjen står for en betydelig del av biltrafikken i byene. Det finnes flere mindre elektriske varebiler som kan brukes av bedrifter som har mulighet til å planlegge transportetappene og/eller lade kjøretøyene i løpet av arbeidsdagen. Dette er tiltak som reduserer bedriftens klimagassutslipp og sparer mye drivstoffavgifter, særlig hvis bilene brukes mye.
Les mer:
Informasjon om elektriske varebiler fra Transportøkonomisk institutt
Tiltak
Fakta/informasjon
Gjennom teori og praktisk opplæring kan man lære å legge om kjøreteknikken til mer økonomisk kjøring. Opplæring i økokjøring kan gjennomføres som internopplæring, kjøpes gjennom autoriserte trafikkskoler eller tilsvarende ordninger.
Noen av effektene:
Les mer
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Transport står for 30 prosent av norske klimagassutslipp, hvorav veitransport utgjør den største utslippskilden. Utslippene fra tunge kjøretøy og varebiler er nesten like store som utslippene fra persontransport, så å redusere disse utslippene er et godt miljøtiltak. God planlegging av varetransport kan sørge for felles leveranser som øker lastutnyttelsen på kjøretøy, og fører til at færre kilometer blir kjørt med tungtransport.
Les mer:
Tiltak
Fakta/informasjon
Transport står for 33% av klimagassutslippene i Norge, og over halvparten av transportutslippene stammer fra veitransport. For å redusere utslippene fra transport må man både gjøre tiltak som reduserer trafikkmengden, og i større grad benytte seg av nullutslippskjøretøy og transportformer med lave utslipp. Tilrettelegging for at ansatte kan sykle, gå eller reise kollektivt, eventuelt samkjøre, på tjenestereiser kan redusere personbiltrafikken, noe som er viktig for å redusere utslippene av klimagasser og mikroplast, i tillegg til at det bedrer lokal luftkvalitet og reduserer støy.
Les mer
Informasjon om elektriske sykler fra Transportøkonomisk institutt
Tiltak
Fakta/informasjon
Transport står for 33% av klimagassutslippene i Norge, og over halvparten av transportutslippene stammer fra veitransport. For å redusere utslippene fra transport må man både gjøre tiltak som reduserer trafikkmengden, og i større grad benytte seg av nullutslippskjøretøy og transportformer med lave utslipp. Å unngå unødvendige reiser og å tilrettelegge for at ansatte kan sykle, gå eller reise kollektivt i jobben kan redusere personbiltrafikken, noe som er viktig for å redusere utslippene av klimagasser og mikroplast, i tillegg til at det bedrer den lokale luftkvaliteten og reduserer støynivået.
Tiltak:
Fakta/informasjon:
Behovsbasert parkering er et virkemiddel som gir parkeringsplass til de ansatte som av en eller annen grunn trenger å kjøre bil til jobb (behov for å hente/levere barn, funksjonsnedsettelse, behov for bil i arbeidstiden etc.). Øvrige ansatte får dårligere tilgang på parkeringsplasser, noe som kan føre til at de heller velger alternative transportmetoder til arbeidsstedet.
Transport står for 30% av klimagassutslippene i Norge, og over halvparten av transportutslippene stammer fra veitransport. For å redusere utslippene fra transport må man både gjøre tiltak som reduserer trafikkmengden, og i større grad benytte seg av nullutslippskjøretøy og transportformer med lave utslipp. Tilrettelegging for at ansatte kan sykle, gå eller reise kollektivt til jobb og på tjenestereiser kan redusere personbiltrafikken, noe som er viktig for å redusere utslippene av klimagasser og mikroplast. Det bedrer også den lokale luftkvaliteten og reduserer støymengden. Mer tilgjengelige sykkelparkeringer og elbilparkeringer og mindre tilgjengelige parkeringsplasser for fossilbiler fremmer miljøvennlige transportvalg.
Les mer:
Parkeringsregulering fra Transportøkonomisk institutt (tiltakskatalogen)
Tiltak
Fakta/informasjon
Transport står for 33% av klimagassutslippene i Norge, og over halvparten av transportutslippene stammer fra veitransport. For å redusere utslippene fra transport må man både gjøre tiltak som reduserer trafikkmengden, og i større grad benytte seg av nullutslippskjøretøy og transportformer med lave utslipp. Tilrettelegging for at ansatte kan sykle, gå eller reise kollektivt til jobb og på tjenestereiser kan redusere personbiltrafikken, noe som er viktig for å redusere utslippene av klimagasser og mikroplast, i tillegg til at det bedrer lokal luftkvalitet og reduserer støy. Konkurranser og aksjoner kan motivere de ansatte til å gjøre miljø- og helsevennlige transportvalg.
Les mer